Güncellendi
İşlem Başarılı !

Bizi tercih Ettiğiniz için Teşekkürler

Adı Market Olan Bakkallar

Alan Araştırma Yönetim 20 yılı aşkın bir süredir envanter sayımları ile başlayan bir dizi faaliyetlerle perakende sektörüne hizmet etmektedir.

Perakende sektöründe 20 yıllık değişimleri, gözlemlerimizi siz perakendecilerle paylaşmayı bir görev sayıyoruz.

Gıda perakendecisi bakkalcılıktan kurtulmaya, büyük şehirlerde büyük satış merkezlerinde tüketicilere hizmet vermeye çalışırken büyümenin engellenemez tırmanışına kapılmış gidiyor. Kontrollü büyümeyi ilke edinen, doğru kararlar alan marketler için büyüme hızı ekonomik kriz dinlemiyor. Kendini hayatın akışına bırakmış marketler ise bir bir kapanıyor.

Bakkal sayısı azalıp marketcilik gelişirken zihniyetler bu hızda değişmiyor. Marketler bakkal gibi yönetiliyor, işletiliyor. Biraz mekanlar büyüyor. Tabelalar adı market olanlarla değişiyor. Bakıyorsunuz en son teknolojiler kullanılmaya çalışılıyor. Binlerce dolar yatırımlar yapılıyor. Fakat halen siparişler depocuya soruluyor veya hangi ürünün satış hızı ne sorusuna cevap alınamıyor. Ürünler doğru barkodlarla kabul edilmiyor, satışlarda tanımlanmamış ürünler kasiyer marifeti ile fiyatı aynı olan başka ürünlerden satılıyor, dolayısıyla stoklar takip edilemiyor.  Yapılan envanter sayımlarında çok ilginç durumlarla karşılaşalabiliyoruz; Depoda bir köşede unutulan, satışa çıkmayan ürünler yerine yeni siparişler veriliyor.

Yazı başlığımıza alınan market sahipleri olabilir. Milyarlar yatırıp sistem kuran ve bu sistemden %10 kapasite ile yararlanan bir market olabilir mi? Ya da tüm imkanlarına rağmen stoklarını takip edemeyen, sparişlerini rafına deposuna bakarak veya reyon görevlilerine sorarak veren bir market bakkalcılığı ne kadar aşmış olabilir. Dışarıdan baktığımızda barkod okuyan birçok donanıma sahip, kapının üzerindede market yazan satış noktaları ne kadar market?

Personel eğitimine önem vermeyen, müşteri memnuniyetini hiçe sayan marketlerin pek şansı olmadığı görülüyor. Evinin penceresinden sepet sallandıran, müşterisine bir telefonla siparişini kapısında bulan mahalle sakinlerine bakkal olarak hizmet ederken herkes memnun ve mutluydu. Şimdi alışveriş alışkanlıkları değişiyor. Birzamanlar müşterisinin ayağına kadar hizmet eden satış noktaları şimdi müşterisini ayagına getirtiyor. Ayağına gelen müşteriye en iyi hizmeti sunma mecburiyeti vardır. Kolay alışveriş yapma imkanlarını yaratma mecburiyeti vardır. Bu bilinci taşımayan, “mecburlar, nasıl olsa gelip alacaklar” diyen bir anlayışla kazanılamaz, kaybedilir.

Çoğu marketlerde artık büyüme kaçınılmaz olmuştur. Engellenemez büyümenin, market olmanın gerekleri yerine getirilmelidir. Satış noktalarındaki bilinçli gelişme bakkal marketleri yutacaktır.

Her şey çok hızlı gelişiyor ve değişiyor. Değişim süreçleri izlenemediğinde, hedefler belirlenemediğinde akışa kapılmış giden bir sektör krizden daha fazla etkileniyor. Bakkalcılıktan kurtulma süreci sektörde ciddi bir değişim süreci ile olacaktır. Değişimin temel dayanaklarından bir taneside araştırma ve geliştirme faaliyetleridir. Çoğu market sahipleri veya yöneticileri bir yere bir market daha, bir tane daha açalım çabalarının ötesinde sektördeki gelişmeleri inceleyelim, mevcudu güçlendirelim, çalışan personelimizin iş güvencesini sağlayalım, personel memnuniyetini de arttıralım diye düşünmüyor.

Dışarıdan hizmet alma alışkanlığı çok zayıf. Zannediliyorki herşeyi kendileri yaparsa eniyisi, endoğrusu olur. Marketler, artık bakkal olmadıklarının, her şeylerine kendilerinin yetişemeyeceklerinin farkına varmalıdır.